Bibelkunskap


Hade en diskussion häromdagen med en kristen vän A, för ibland tycker jag om att diskutera med troende om deras tro. Jag nämnde att jag tyckte systemet med vem som kommer till himlen är orättfärdigt. Jag tog upp det fiktiva fallet med den seriemördande pedofilen som på sin dödsbädd ber om syndernas förlåtelse och tar till sig Jesus. Han kommer till himlen. Medan en ateist som ägnat hela sitt liv åt att hjälpa behövande förvisas till helvetet. Är det rättvisa?
Jag var av uppfattningen att det räcker att tro på Jesus och be om förlåtelse så är det klart, medans A. sa att det måste till goda gärningar också.  Kanske räcker tom. goda gärningar för att komma till himlen menade han. Så jag tog mig lite tid att ta reda på vad Bibeln säger om saken.

En poäng som måste göras här är att ordet tro på Jesus i det här sammanhanget är samma som att lita på Jesus, inte ett försanthållande att Jesus finns för då hade ju även demoner kommit in i himlen.

I Jakobsbrevet 2:24 står det

Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro

Det var den enda passage jag kunde hitta som säger nåt åt det hållet. Vet nån bättre så kommentera gärna! Paulus å andra sidan är väldigt tydlig. På en uppsjö av ställen skriver han att det endast är tron som kan göra dig rättfärdig, aldrig dina gärningar, hur mycket dina gärningar stämmer med Guds lag.
Efesierbrevet 2:8-10
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.
 
Romarbrevet 3:24
och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus.
Romarbrevet 3:28
Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar.
Romarbrevet 4:9
Jag har redan sagt: för sin tros skull räknades Abraham som rättfärdig.
Romarbrevet 11:6
Men om det var av nåd var det inte för gärningars skull – då vore nåden inte nåd.
Galaterbrevet 2:16
Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig.
 
Galaterbrevet 2:21
Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.
 
Filipperbrevet 3:9
och få leva i honom, inte med den rättfärdighet som lagen ger utan med den som kommer av tro på Kristus, den rättfärdighet som Gud ger åt dem som tror.
Så, nästa gång A och jag diskuterar får han utveckla hur han kan tolka detta som rättfärdigt.
Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s